Anul 2009 a fost cel mai negru an al presei scrise, cu 50 de milioane euro, pierderi pe toata partea de print din Romania.
Sursa pentru aceste cifre este Registrul Comertului, luandu-se in calcul cifrele de bilant ale publisherilor, cat si estimari proprii ale site-ului paginademedia.ro. Cele mai mari pierderi le-a inregistrat Adevarul Holding, cu aproximativ 25 milioane de euro, urmat de Media Promovalores, editorul Click!, cu pierderi de aproximativ 17 milioane.
In analiza facuta, de site-ul pomenit mai sus, sunt enumerate doua principale cauze: scaderea pietei de publicitate si falimentul celui mai mare distribuitor de presa scrisa, Rodipet.
Dincolo de cifre, insa, putem gasi si alte motive pentru care presa scrisa a ajuns intr-un moment de dificultate extrema, atat din punct de vedere financiar, cat si al calitatii.
In primul rand, majoritatea cotidienelor au vrut sa tina pasul cu criza, marind continuu pretul publicatiei. In acest moment, pretul unui cotidian de tip quality este 2 lei, iar pentru un tabloid cititorul este nevoit sa scoata din buzunar in jur de 80 de bani.
In contextul in care obiceiurile de consum ale romanilor sunt drastic influentate de veniturile din ce in ce mai mici, este usor de inteles ca romanul nu prea mai este dispus sa investeasca 2 lei intr-un ziar. Auzeam zilele trecute pe cineva ca, decat sa dea doi lei pe un ziar, mai bine cumpara doua paini. Asa se traduce nivelul de trai al romanilor obisnuiti. Intai stomacul si daca mai raman bani dam ceva si creierului.
Foarte multe publicatii au inceput sa ofere "pomeni" cititorilor, pentru a-si vinde produsul. Inserturile de dvd-uri, cd-uri si carti au devenit nelipsite de la tarabele de presa. Pentru a se impune pe piata, tabloidul Click! a mers pe un pret de dumping si pe un format stufos. 32 de pagini la 50 de bani a