Seful Fiat vrea sa profite de o sansa rara si sa creeze un colos din diviziile la care renunta General Motors si din preluarea unei participatii in cadrul companiei Chrysler, aflata in faliment controlat de statul american.
Cand Sergio Marchionne a vazut cealalta masina era deja prea tarziu. Gonind pe autostrada la volanul unui Ferrari, seful producatorului auto italian Fiat nu a mai avut timp decat sa franeze pentru a reduce puterea impactului cu un Renault la volanul caruia se afla un sofer mai in varsta. Marchionne a scapat usor in urma accidentului, la fel ca si celalat sofer, dar din ceea ce era odata o masina de 265.000 de dolari nu mai ramasese decat un morman de fiare.
Un an si jumatate mai tarziu, in loc sa se afle la volanul uneia dintre masinile produse de compania sa - Ferarri, Maserati sau Alfa Romeo - Marchionne zboara intre Torino, Detroit si Washington pentru incheia o intelegere cu producatorul american Chrysler, compania aflata in faliment controlat de stat, si pentru a cumpara diviziile de care General Motors vrea sa scape, precum Opel in Europa, scrie New York Times.
A fost la un pas de faliment
In cele din urma, Fiat insusi s-a aflat aproape de faliment in urma cu cinci ani, iar reputatia proasta privind calitatea automobilelor i-a determinat pe americani in anii '70 sa denumeasca automobilele Fiat Fix It Again Tony (Repar-o din nou Tony).
"Este un pariu urias", spune Max Warburton, analist in cadrul Sanford C. Berstein care sugereaza ca Marchionne incearca sa creeze un nou Imperiu Roman in industria auto. "Va fi foarte dificil ca noua companie sa devina functionala", a adaugat el.
Obstacolele intampinate de Marchionne ar trebui sa-i ingrijoreze nu doar pe actionarii Fiat, muncitorii Chrysler si bancile americane care au de recuperat zeci de miliarde de dolari de la producatorii auto din Detroit. Co