De pe băncile facultăţilor din România ies anual aproape 50.000 de ingineri, un număr suficient pentru a acoperi nevoile de pe piaţa muncii, însă angajatorii care recrutează tineri ingineri spun că, din punct de vedere calitativ, ei nu sunt destul de bine pregătiţi. Programa şcolară nu a ţinut pasul cu rapiditatea dezvoltării din domeniul ingineriei, iar companiile s-au văzut nevoite să dezvolte programe de masterat (pe cont propriu sau în parteneriat cu universităţile) pentru a facilita inserţia tinerilor ingineri pe piaţa muncii.
Aproape 140.000 de tineri învaţă în prezent la facultăţile de inginerie (peste un sfert din numărul total de studenţi din România), potrivit datelor de la Institutul Naţional de Statistică.
"Observaţiile noastre ca angajator se rezumă la tematica unor programe de masterat, tematică ce nu prea ţine seama de realitatea acestei pieţe. Multe dintre informaţiile care se predau tinerilor sunt învechite, nu mai au aplicabilitate pentru ceea ce se întâmplă în industrie. Există un deficit important al tinerilor bine pregătiţi în domeniu. Gândiţi-vă că noi avem peste 800 de furnizori de componente auto care la rândul lor au nevoie de oameni care ştiu meserie cu adevărat", explică Constantin Stroe, vicepreşedinte al constructorului Automobile Dacia, care numără 13.500 de angajaţi.
În prezent, în ingineria mecanică învaţă circa 10.000 de studenţi, adică 7% din totalul numărului de tineri care urmează cursurile de licenţă în învăţământul tehnic, acest sector clasându-se pe locul patru în topul celor mai căutate specializări în inginerie.
Cu toate că în ultimii patru ani sectorul serviciilor financiare a pierdut din cauza crizei circa 5.000 de salariaţi, tinerii care se înscriu la facultate optează preponderent pentru studii de licenţă în inginerie economică. În prezent, numărul studenţilor care vor să devină ingi