În contextul libertății presei din Republica Moldova, indicele căreia s-a stabilit a fi cel mai înalt comparativ cu cel al altor țări din Parteneriatul Estic, dar și în contextul vectorului european bine stabilit și conturat al R. Moldova, audiovizualul țării este dominat de posturi TV produse în Rusia, un stat care și-a declarat, de câte ori a avut ocazia, poziția eurosceptică și autoritară asupra țărilor CSI.
Conform Barometrului de Opinie Publică, în 2008, mass-media audiovizuală reprezenta cel mai important mijloc de informare pentru majoritatea populației. „O mare parte dintre acestea retransmit canale rusești. Acest lucru s-a întâmplat atât din cauza posibilității limitate de a crea producție proprie, legislației relativ permisive și, mai ales, a toleranței manifestate de autoritatea de reglementare în domeniul audiovizualului, cât și a cunoașterii limbii ruse de către populație. În aceeași măsură, ultimul aspect favorizează și existența unui număr foarte mare de ziare și reviste în limba rusă”, scriau autorii Olivia Pârțac și Eugeniu Râbca în publicația „Evoluţia libertăţilor mass-mediei în contextul implementării planului de acţiuni UE- Moldova”.
Deși, din 2008 până în prezent, s-au lansat mai multe posturi TV autohtone de știri, audiența acestora continuă să fie mai mică decât cea a audiovizualului retransmis din Rusia. Conform AGB Nielsen Media Research, în ratingul mediu al principalelor posturi TV pe republică, în luna octombrie a.c., cele mai vizionate, în ordine descrescătoare, sunt Prime, Moldova1, TV7 HTB, CTC, RTR MOLDOVA, 2PLUS, THT, N4, Publika TV și PRO TV, Canal 3, RenTV, urmate de mai multe posturi de divertisment (postul Jurnal TV nu a fost monitorizat).
În UE prin „Pole Ciudes” și „Pusti govoreat”
Din cele 17 posturi TV monitorizate, 12 sunt retransmise din Rusia, 2 – din România și doar trei sunt sută la sută