Gara mare a oraşului, inaugurată în aceeaşi zi, 1 iunie 1873,
era pe atunci pe strada Hărmanului.
În 1 iunie 1873, ora 11.30, în Braşov intra primul tren de persoane, venit de la Sighişoara. A fost o zi de dublă sărbătoare: era inaugurată linia ferată care lega Braşovul de Oradea (linia de cale ferată Sighişoara – Braşov era ultima parte a magistralei Oradea-Braşov) şi era inaugurată Gara mare, pe atunci pe strada Hărmanului. La 1 iunie 2013, foşti şi angajaţi şi actuali angajaţi ai Staţiei CFR Braşov au marcat acest eveniment în actuala Gară. O locomotivă cu abur fabricată în anul 1936 la uzinele Malaxa din Bucureşti, a intrat în Gara Braşov dinspre Sighişoara, de pe linia I.
Locomotiva este singura din acea vreme care mai există în oraş. Vreme de ani de zile a remorcat trenuri de marfă şi va mai putea fi folosită pentru trenul de epocă după unele reparaţii, a mai spus Radu Bellu, unul din organizatorii manifestării, fost inginer la Regionala Căi Ferate Braşov.
În perioada 1873-1879 s-au terminat lucrările la tunelele de la Predeal şi astfel s-a făcut legătura între Braşov şi Bucureşti pe calea ferată.
În timp, Braşovul a devenit unul dintre cele mai importante noduri feroviare ale ţării, până în 1931 fiind construite căi ferate cel legau Braşovul de Sibiu (1908), Zărneşti (1891), Sfântu Gheorghe (1891) sau Întorsura Buzăului (1931).
Perioada de glorie a transportului feroviar braşovean, a fost prin anii 1960-1970. Potrivit dr. ing. Valentin Folea, fost şef coordonator al gării Braşov în anii '60, pe aici treceau în 24 de ore 244 de trenuri de călători şi de marfă, între care patru perechi de trenuri accelerat din RD Germană, patru perechi din Polonia şi alte patru din Ungaria.
Din 1963, din Gara Braşov plecau zilnic trenuri de marfă încărcate cu tractoare, autocamioane şi alte produse industriale.
Ac