În contextul polemicii iscate în paginile revistei 22 (şi nu numai) de expoziţia subREAL Retrospect de la MNAC, publicăm în continuare un text primit la redacţie din partea lui Dan Mihălţianu, cofondator al subREAL.
Nonacţiunea, (ne)întâmplată cu ocazia deschiderii expoziţiei subREAL Retrospect la MNAC Bucureşti, pe 31 mai 2012, intitulată Performing Absence, marca absenţa manifestă a lui Dan Mihălţianu de la vernisaj, în timp ce duo-artistic Călin Dan & Iosif Király performa ritualul de înmormântare a ceea ce s-a numit din 1990 subREAL, ceremonie oficiată de o echipă de preoţi în prezenţa unui eşantion important al scenei artistice româneşti.
Intrarea în Spaţiul Sacru pune în discuţie multiple referiri la practici artistice româneşti bine cunoscute, precum şi internaţionale, de o factură radical opusă – cazul Pussy Riot era deja pe rol. Toate acestea se pare că nu au trezit încă nedumeriri.
Subrealism
Numele subREAL este actul fondator şi emblematic ce conţine, în cele două particule plasate sub şi supra, întreaga filosofie şi putere de penetrare a grupului. El a avut un impact puternic şi imediat, local şi internaţional, marcând anul 0 al Noii Arte Româneşti.
Semnificaţia lui conţine eventual doar o referire ironică la surréalism, prin modul de formare a termenului; în fapt, el are o conotaţie cu totul opusă, legată de Subculture, Underground, Alternativ, Contraculture: Subrealism.
Primele acţiuni subREAL reflectau aceste concepte.
Never-ending Transition
Înfiinţat după decembrie ‘89 în Bucureşti de Călin Dan şi Dan Mihălţianu, ca o continuare a unor discuţii, planuri şi acţiuni iniţiate în ultimii anii ai socialismului şi lărgit prin includerea lui Iosif Király un an mai târziu, subREAL a luat prin surprindere scena artistică, nedezmeticită încă din şocul evenimentelor recente,