Un sondaj realizat în această vară în cadrul proiectului Ministerului Educaţiei de prevenire a corupţiei în sistemul de educaţie arată că atât elevii, cât şi părinţii admit existenţa acestui fenomen, că au dat bani sau cadouri profesorilor, dar şi pentru fondul clasei, şi că salariile mici sunt principala cauză a corupţiei în rândul dascălilor.
Raportul de cercetare comparativ publicat pe site-ul ministerului a fost realizat în cadrul proiectului „Prevenirea corupţiei în educaţie prin informare, formare şi responsabilizare”, proiect cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional „Dezvoltarea Capacităţii Administrative”, în perioada 23 iulie-20 august 2013 de Grupul de Studii Socio-Comportamentale Avangarde.
Au participat 1.560 de persoane(elevi - 550; părinţi - 500; specialişti în domeniul educaţiei din învăţământul preuniversitar- profesori, directori, inspectori ISJ şi personal al consiliilor de administraţie din unităţi de învăţământ - 510), la comanda Universităţii Titu Maiorescu.
Principalele concluzii ale cercetării:
- România se îndreaptă într-o direcţie greşită: 76% -părinţi; 73% -elevi, 49% -profesori
- Satisfacţia privind şcoala unde învaţă elevul a fost măsurată doar în cazul elevilor şi al părinţilor şi se observă un grad sporit de mulţumire. Doar 7% dintre elevi sunt nemulţumiţi sau foarte nemulţumiţi de şcoala unde învaţă, în timp ce părinţii sunt nemulţumiţi/ foarte nemulţumiţi într-un procent de 13%.
- trei lucruri cu care asociază corupţia: “mită, şpagă, cadouri, atenţii”, “politică, politicieni, parlament, guvern”, “bani, avere, bogăţie, profit”,
- trei exemple de coruptie cu care s-au confruntat : “mită în sistemul medical”, “mităî n sistemul educaţional”, “mită–poliţşti” (în ordinea aceasta)
- diferenţa între mica şi marea corupţie. Mica corupţie ar fi: sume mici de bani, cadouri,