Guvernul intenţionează să mărească de şase ori amenzile pentru nepurtarea centurii de siguranţă la volan pentru că aceasta e, de departe, cea mai des întâlnită contravenţie şi ar aduce mulţi bani la buget. Lipsa centurii devine astfel la fel de aspru sancţionată ca forţarea barierei CFR sau ca accidentele cu victime.
Amenzile de peste 9.000 de lei pentru sancţiunile rutiere grave şi indulgenţă mai mare faţă de consumul de alcool la volan au fost modificările care au stârnit cele mai aprinse discuţii pe tema modificării noului Cod Rutier. Din acest motiv, alte modificări - controversate sau de-a dreptul bizare – au trecut într-un plan second.Jonglerii cu clasele de sancţiuni
Astfel, potrivit proiectului noului Cod Rutier, abateri precum neacordarea de prioritate pietonilor, dar şi vehiculelor, trecerea pe culoarea roşie a semaforului şi depăşirea neregulamentară urmează să fie sanţionate mai dur, fiind mutate din clasa a II-a de sancţiuni (unde se acordă 4-5 puncte amendă) în clasa a-III-a de sancţiuni (6-8 puncte amendă). Precizăm că un punct-amendă valorează acum 80 de lei, iar cuantumul amenzii se socoteşte prin înmulţuirea puntelor-amendă cu valoarea punctului.
O altă abatere care a fost “avansată în grad” este vorbitul la telefonul mobil în timpul şofatului. Astfel, o asemenea contravenţie a fost mutată de la clasa I-a (2-3 puncte amendă) la clasa a II-a (4-5 puncte amendă).
O situaţie cu totul bizară se observă însă în cazul contravenţiei de a nu purta centura de siguranţă sau, pentru motociclete, a căştilor de protecţie. Aici viitoarea lege face o distincţie între şofer, respectiv motociclist şi pasagerii pe care aceştia îi transportă. Pentru pasagerii majori care nu poartă centura de siguranţă sau cască de protecţie, amenzile trec din clasa I-a (2-3 puncte - amendă) în clasa a II-a (4-5 punte amendă), deci amenzile sar de pe palierul 1