Scriitorul suedez Steve Sem-Sandberg a fost una dintre revelaţiile Târgului de carte de la Frankfurt de anul acesta, unde cel mai recent roman al lui, „Năpăstuiţii din Lodz“, a fost vândut în 16 ţări. Un alt roman al său, „Ravensbrück”, apărut de curând la Humanitas, o are ca personaj principal pe Milena Jesenská, o celebră jurnalistă cehă, militantă pentru drepturile omului. Aţi scris mai multe romane care au în centru personaje reale. De ce aţi preferat să scrieţi despre oameni care au existat?
Nu m-a interesat să scriu neapărat despre personaje reale, ci despre femei reale. În romanul „Theres”, personajul este Ulrike Meinhof, o teroristă germană de extremă stângă; în „Doar imaginea rămâne”, am scris despre Lou Andreas-Salomé, care a fost eleva lui Freud şi prietena lui Rilke; iar în „Ravensbrück” am spus povestea jurnalistei Milena Jesenská.
Este o trilogie dedicată femeilor. Toate aceste personaje au fost puternice şi au reprezentat ceva în epoca lor, dar istoria lor a fost scrisă întotdeauna de bărbaţi. Povestea lui Ulrike Meinhof a fost spusă lumii întregi din perspectiva statului german, Lou Andreas-Salomé este un personaj care a stat în umbra lui Freud sau a lui Rilke, iar Milena Jesenská este cunoscută din scrisorile lui Kafka, cu care a avut o relaţie amoroasă.
Deci, toate aceste personaje au fost aşezate în umbra istoriei, fiindcă erau femei, iar eu mi-am pus la lucru uneltele de scriitor să le fac personaje de prim rang, aşa cum merită.
Dincolo de istoria acestor femei, sunteţi interesat şi de istoria mare, care se întâmplă în backgroundul vieţilor lor.
Da, scopul meu a fost dublu: să pun reflectorul pe vieţile acestor femei, aflate în umbră, dar şi să luminez epocile în care au trăit şi să le înţeleg. Toate aceste trei femei au trăit vremuri foarte interesante. De exemplu, Ulrike