Uneori banii primiti de la primii clienti nu sunt suficienti pentru a mentine si a construi un proiect aflat in stare incipienta. In aceasta situatie, pentru a atrage fonduri suplimentare, poti sa apelezi “la cei trei «p» - parinti, prieteni si…alti prosti. In engleza se spune “the three f’s – friends, family and other fools”.
Cuvintele apartin antreprenorului roman Radu Georgescu, care a reusit in 2010 sa vanda compania ePayment catre Allegro/Naspers, si statisticile internationale ii dau dreptate. Prietenii si familia raman variantele cele mai bune pentru a strange bani din afara pentru sustinerea unui start-up.
In 2010, 5% dintre adultii din SUA ce au luat parte la un sondaj realizat de Global Entrepreneurship Monitor au oferit finantari pentru afaceri mici. Dintre respondenti, 32% au spus ca finantarile s-au dus catre prieteni sau vecini, 26% au declarat ca au oferit bani unor membri apropiati familiei, 11% rudelor si 8% unui coleg de munca, scrie Entrepreneur.com.
Desi este uneori greu sa mentii relatii de prietenie cu apropiatii ce iti finanteaza proiectul, in mod clar multi antreprenori au reusit sa aiba succes pornind de la sume mici de bani, imprumutate de la cunoscuti sau familie. Daca te gandesti sa ceri bani prietenilor, iata cateva ponturi despre cum sa faci corect acest lucru.
1. Alege o strategie
Vrei sa soliciti sume mai mari de bani de la mai putini oameni, sau sume mai mici de bani de la mai multi?
Presiunea asociata imprumutului de mai putini bani este mai redusa. “Este mai putin probabil sa iti distrugi relatiile de prietenie pentru 25 de dolari”, spune Cornelius McNab, fondator al 40billion.com, companie cu sediul in Atlanta care faciliteaza cadouri si imprumuturi intre prieteni si membri de familie.
In mod normal, doar 10-20% dintre cei carora le ceri bani si contribuie, intr-un final. Deci daca