Festivalul de film B-Est a început, aşa cum era prevăzut, cu "Soarele înşelător" al lui Nikita Mihalkov şi s-a încheiat, aşa cum nu era prevăzut, tot cu "Soarele înşelător". Finalul Festivalul de film B-Est a început, aşa cum era prevăzut, cu "Soarele înşelător" al lui Nikita Mihalkov şi s-a încheiat, aşa cum nu era prevăzut, tot cu "Soarele înşelător". Finalul neprevăzut a fost ca o scuză din partea organizatorilor pentru bulibăşeala din seara deschiderii, când desincronizarea dintre replicile rostite de actori şi subtitluri a provocat protestele zgomotoase ale spectatorilor. Au mai fost şi alte poticneli. Conferinţa de presă a lui Mihalkov a riscat să se transforme într-un talk-show, ca urmare a unor întrebări precedate de nesfârşite introduceri, pentru a dovedi "deşteptăciunea" celor care le-au pus, invitatul de onoare pretându-se însă cu răbdare îngerească şi enormă bunăvoinţă tuturor solicitărilor. La gala de deschidere, cuvântul de bun venit adresat oaspetelui din Rusia a fost rostit în engleză (?!), gafă de-a dreptul impardonabilă. În fine, traducerile filmelor prezentate în toate cele cinci secţiuni au avut greu de suferit. Dincolo de toate acestea, dacă acum, la sfârşit, tragem linie, bilanţul este pozitiv. Festivalul a fost înnobilat de prezenţa unui mare cineast, căruia am avut prilejul să-i (re)vedem două dintre marile sale filme, plus o reuşită producţie poliţistă de tip retro. Deciziile juriului la secţiile intrate în competiţe au fost în general bine cumpănite. Pe de altă parte, am putut urmări la secţia necompetitivă "Al şaptelea Univers", câteva opere remarcabile, în primul rând "Coeurs", cel mai recent film al veteranului Alain Resnais, fără de care "noul val" francez ar fi fost de neconceput, precum şi două metraje medii ale regizorului şi scenaristului belgian Gerard Corbiau, cel căruia îi datorăm acel fabulos portret al unuia dintre cei mai faim