Dieselul revine la tendinţa de dinainte de 2008, când era mai ieftin decât benzina. Dacă în 2005 peste jumătate dintre maşinile noi comercializate în România erau diesel, în luna mai 2009, ponderea acestora a scăzut la 28%. În ultimele şase luni, în România s-au comercializat tot mai puţine autovehicule cu motor diesel. Astfel, dacă în ianuarie 2008 maşinile pe benzină acaparau 52% din piaţă, iar cele diesel ajungeau la 47%, în prima lună din acest an, 58% din maşinile vândute erau pe benzină şi doar 41% erau diesel.
Dieselul nu mai are căutare
Odată cu luna februarie 2009, diferenţa dintre benzină şi motorină devine mult mai evidentă, când 65% din totalul maşinilor vândute au fost cu motor pe benzină şi doar 38% cu propulsor diesel. Tendinţa se menţine şi în lunile martie şi aprilie 2009, pentru ca în luna următoare să aibă loc o înclinare a balanţei în favoarea benzinei.
Astfel, 71% din maşinile noi vândute în luna mai au fost dotate cu propulsor pe benzină, în timp ce numai 28% au fost cu motor diesel. S-a ajuns la această situaţie după ce în anii precedenţi, ponderea diesel ajunsese la peste 55% din totalul autoturismelor înmatriculate.
De asemenea, în contextul reducerii consumului de carburanţi, vizibil în primele luni ale anului, cel mai mare recul a fost în zona vânzărilor angro, bazate în proporţie de 90% pe diesel. „Multe firme nu mai au maşini de flotă, transportatorii rutieri nu mai au nici ei contracte, iar înmatriculările de autoturisme diesel sunt în scădere vertiginoasă”, explică Andrei Chirilescu, director general adjunct al Lukoil România.
Acesta mai spune că un alt factor al ieftinirii motorinei şi al scumpirii benzinei este faptul că în SUA şi Japonia a explodat comerţul cu maşini hibride, care funcţionează numai cu benzină.
Taxele, jumătate din preţul carburant