Acesta trebuie sa fie, in viziunea lui Andrei Marga, comandamentul sub care trebuie sa stea reforma invatamintului Reorganizarea retelei scolare preuniversitare si universitare trebuie sa tina cont de cerintele pietei fortei de munca, pentru a evita cresterea numarului de absolventi fara perspectiva obtinerii unui loc de munca, a declarat, simbata, ministrul Educatiei Nationale, Andrei Marga, la simpozionul cu tema "Reforma invatamintului si piata muncii", organizat la Sinaia. Aceasta este o idee mai veche a lui Marga, fiind afirmata si in urma cu citeva luni intr-un interviu acordat "Monitorului". "Reforma invatamintului trebuie sa urmareasca crearea unui parteneriat si, in general, a unei noi interactiuni intre scoli si universitati, pe de o parte, si mediul inconjurator economic, administrativ si cultural, pe de alta parte", a mai spus Marga. Analize recente, efectuate de specialisti ai Academiei de Studii Economice din Varsovia si publicate in 1998, la Geneva, avind la baza examinarea evolutiei economice a tarilor Europei Centrale si Rasaritene, arata ca, pentru a ajunge la actualul nivel de dezvoltare economica al tarilor Uniunii Europene, Slovenia are nevoie de 7-9 ani, Cehia de 9-12 ani, Ungaria de 19 ani, Polonia de de 24-29 de ani, Romania de 60-65 de ani, Albania de 48-63 de ani, Bulgaria de 80 de ani, adaugat Marga. Decalajul poate fi redus prin educatie, daca aceasta este in acord cu profesiile cerute de piata muncii si daca rezultatele cercetarii stiintifice si tehnologice au ca obiectiv dezvoltarea economica. La ora actuala, cercetarea este redusa, universitatile raminind mai mult institutii de invatamint decit centre autentice de cercetare. Potrivit lui Marga, invatamintul romanesc a evoluat decenii la rind fara a-si elabora explicit standardele profesionale, pentru a evita pregatirea fara finalitate pe piata muncii. Continuind idee, ministrul Muncii s