STATISTICĂ l În 2008, firmele au cheltuit peste 10 miliarde de lei pentru inovare
Două treimi dintre firmele româneşti nu au cheltuit niciun ban pentru a crea produse sau tehnologii noi în domeniul în care fac afaceri între anii 2006-2008, în plină perioadă de creştere a economiei, arată un studiu realizat de Institutul Naţional de Statistică (INS). În schimb, 33% dintre companii - majoritatea mari - au investit 10,26 miliarde de lei pentru inovare numai în 2008, cea mai mare parte pentru achiziţia de maşini, echipamente şi software.
Cele mai multe firme au preferat să cheltuie banii pentru implementarea şi dezvoltarea de produse şi procese noi, cum a procedat una din două companii, în timp ce 33% dintre întreprinderi au inovat un proces. La polul opus, doar una din opt companii a ales să inoveze un produs.
Industria, pe primul loc la inovare
Pe domenii, întreprinzătorii din industrie sunt mult mai preocupaţi să-şi dezvolte afacerile, prin achiziţionarea de maşini, echipamente şi software, comparativ cu cei din servicii.
"Pe activităţi economice, inovatorii de produse cu ponderea cea mai mare sunt cei din domeniul informaţiilor şi comunicaţiilor cu o pondere de 5,7%, în timp ce inovatorii de procese cu ponderea cea mai mare sunt cei din domeniul producţiei şi furnizării energiei electrice, termice, gaze şi aer condiţionat", potrivit INS.
Cum era de aşteptat, întreprinderile mari sunt mai inovative decât cele mici şi mijlocii, pentru că au putere financiară. Spre comparaţie, şase din zece întreprinderi mari sunt inovative şi numai trei din zece firme mici şi mijlocii.
Crearea de produse, procese sau tehnologii cade de cele mai multe ori în sarcina angajaţilor dintr-o firmă, pentru că întreprinderile româneşti nu cooperează îndeajuns, potrivit analizei citate.
Doar 2,7% dintre companii au cooperat în acest scop,