62 de unităţi în franciză au dat faliment în primele trei luni ale acestui an
Numărul investitorilor români care anul trecut doreau să-şi deschidă în 2009 o afacere în sistem de franciză cu o valoare între 100.000 şi 150.000 de euro s-a redus la jumătate.Motivul principal îl reprezintă accesul dificil la finanţare. Nici cei care operau deja o franciză, fie că era un brand local sau unul internaţional, nu au dus-o mai bine în primul trimestru al acestui an. „Cei care au ales o franciză pe segmentul de retail s-au confruntat cu scăderi ale vânzărilor de 30%, iar în cazul celor care activează pe segmentul serviciilor şi al restaurantelor, scăderea medie a fost de 20-25%”, a declarat pentru Gândul Răzvan Blid, directorul firmei de consultanţă CHR Consulting.
Astfel, în perioadă de criză, investitorii s-au reorientat şi evită francizele de retail şi se îndreaptă spre cele de servicii, asigurări sau fast-food, care presupun o investiţie mai mică. Nici companiile autohtone nu se mai înghesuie să-şi extindă afacerea în sistem de franciză. Dacă până acum, un număr de 10 – 15 companii apelau la această metodă anual, la începutul lui 2009, de-abia două firme au mai făcut acest pas.
55.000 de euro pentru o franciză de retail, 100.000 de euro pentru un fast-food
Pe de altă parte, criza aduce şi veşti bune pentru cei care dispun de bani lichizi, şi asta pentru că se poate negocia cu francizorul, care e dispus la un joint-venture. Printre sfaturile pe care Răzvan Blid le dă celor ce vor să intre în franciză se numără şi stabilirea exactă a clienţilor şi, dacă aceştia vor exista şi pe viitor, să evite segmentul de lux şi, cel mai importat lucru, dacă aveţi de gând să apelaţi la un credit, nu împrumutaţi mai mult de 30% din valoarea francizei.
Pentru un restaurant tip fast-food trebuie să plătiţi o taxă de franciză de 40.000 de euro, investiţia to