Când este însă vorba de proiecte investiţionale, cu efecte de antrenare în economie, lucrurile se cuvine să fie nuanţate. Guvernul şi BNR să discute cu FMI şi CE la jumătatea anului în acest sens. Mai ales dacă ajustarea deficitului de cont curent, este peste aşteptări. Am ajunge, este adevărat, într-o situaţie inedită, când tot deficitul de cont curent ar fi dat de sectorul public. Dar trebuie să avem în vedere cicumstanţele exccepţionale: declin puternic al economiei, nevoia de a nu accentua cercuri vicioase.
Contează enorm dacă în partea a doua a anului am avea disponibile substanţial mai multe fonduri europene; mă refer la bani pentru finanţarea deficitului bugetar (de la Comisie, Banca Mondială, BERD, BEI), cât şi de cei care ar trebui să vină din fondurile structurale şi de coeziune.
Este esenţial ca Guvernul să capitalizeze simplificarea procedurilor de accesare adoptate de către Comisia Europeană (CE), să insiste pentru ca CE să accepte (date fiind condiţiile din economie) renunţarea la cofinanţare, să se asigure prefinanţări mult mai consistente din partea Comisiei în acest an şi în 2010. "Războiul" pentru România are loc în 2009 şi 2010 - şi avem nevoie de "trupe şi muniţie" în aceşti ani.
Ca să ne mărim şansele în dialogul cu Comisia şi FMI trebuie să avansăm cu reformele structurale (inclusiv a administraţiei publice) - atât cât se poate în ani de criza economică. Oricum, este aberant să discutăm de creşteri salariale într-o perioadă de criză.
Dacă nu suntem chibzuiţi în ceea ce facem riscăm să ne complicăm viaţa, să prelungim situaţia critică a economiei - să ajungem în situaţia de a diminua salarii în sectorul bugetar (aşa cum s-a procedat în Letonia şi Ungaria).
Mărirea capitalizării CEC nu mai trebuie întârziată. Ea poate fi operată înainte de primirea avizului de la Comisie. Nu există ni