Ofertele de vinzare in rate ale magazinelor de electro-casnice ofera, in realitate, doar avantaje psihologice, nu si financiare. Cu cit perioada de rambursare a creditului este mai mare, cu atit cumparatorii platesc mai mult pentru un bun ieftin, decit daca e obtinut "cu banii jos". In ultimii ani, magazinele de electro-casnice s-au "batut" in oferte de creditare ce par cit se poate de avantajoase, mai ales in cazul celor care au salarii mici si nevoie stringenta de a avea acasa un televizor sau o combina frigorifica, spre exemplu. In spatele zecilor de oferte lansate pina acum se afla, insa, aceeasi capcana: desi prima impresie a clientului este ca plateste putin, el plateste, pina la urma, aproape dublul valorii bunului achizitionat. Cu cit perioada de rambursare a creditului creste, cu atit clientul plateste mai mult decit face obiectul cumparat. Singurul avantaj al vinzarilor in rate este, astfel, de natura psihologica, clientul luind in considerare ca plateste o rata lunara de citeva sute de mii de lei, timp de citiva ani. Rata nu ii va usca, in nici un caz, buzunarul. Unul din grupurile de magazine de profil, Altex, isi imbunatateste oferta de creditare lunar. In timp, numarul documentelor ce trebuie prezentate la magazin pentru dosarul de creditare a scazut, facind mai facila contractarea creditului. In plus, ratele sint destul de mici incit sa atraga atentia oricarui client. Spre exemplu, pentru un televizor Philips, cu diagonala de 55 de centimetri, pretul "de raft" sau pretul ce se plateste pentru achizitie cu banii jos este de 7.499.000 de lei. Cei care il cumpara in rate platesc, lunar, o rata fixa de 250.247 de lei. Un pret mic pentru un televizor de calitate. Insa, cum perioada de creditare pentru care s-a stabilit valoarea ratei este de cinci ani, clientul va plati, pentru un televizor de 7.499.000 de lei, dublul valorii sale "de raft", adica 15.014.82