La Petit Palais din Paris, poate fi vizitată, pînă pe 29 august, prima mare retrospectivă dedicată unui „monstru sacru“ al modei contemporane, Yves Saint Laurent (1936-2008), un artist complet a cărui operă este, de acum înainte, destinată tezaurizării în marile muzee ale lumii, ca aceea a oricărui plastician de marcă. Iar expoziţa de faţă este un demn exemplu al prestigiului la care a ajuns. Pentru că, fără discuţie, el a adus, cu deosebita sa abilitate, marea artă în stradă şi în salon, propagînd-o prin toaletele pe care le crea şi culturalizîndu-şi purtătoarele. Expoziţa, aşezată sub înaltul patronaj al doamnei Carla Bruni-Sarkozy şi realizat în asociere cu Fundaţia „Pierre Bergé-Yves Saint Laurent“, este deosebit de complexă şi impecabil aranjată din punct de vedere scenografic şi muzeotehnic. Este un spectacol în sine, prin regia de lumini savant dispusă şi prin dozarea efectelor cromatice şi formale. Nu este de mirare că, pe lîngă celelalte multe atracţii ale Parisului, această expoziţie, deşi inaugurată de cîteva luni bune, de pe 11 martie, adună zilnic sute de vizitatori ce aşteaptă la cozi de cîte o oră pentru a fi admişi.Desenator desăvîrşit Yves Saint Laurent era un mit încă din timpul vieţii, atît pentru pasiunile sale artistice şi colecţiile valoroase pe care le adunase, cît şi prin propria sa existenţă de ireproşabil estet. În răspunsurile date unei reportere, se puteau decela rafinamentul şi pregătirea sa intelectuală. Întrebat ce fel de muzică agreează, a răspuns, fără ezitare, „Bach... şi compozitorii secolului al XIX-lea, în special de operă“; în materie de literatură, clasicii erau preferaţii săi, dar şi Marcel Proust, deşi avea curajul să afirme că, totuşi, acesta este prea greu pentru el şi îl solicită prea mult cînd îl citeşte. „Artistul preferat?“ „Leonardo“ „Culoarea preferată?“ „Negrul“. Intervievat, fotografiat şi filmat de multe ori,