Vechile reguli după care se ghidează actuala piaţă de turism europeană nu se mai pot aplica în mod eficient în prezent, acesta fiind şi motivul pentru care Comisia Europeană a propus recent revizuirea dispoziţiilor din 1990, vizând în special adaptarea la era digitală a Directivei privind pachetele de servicii pentru călătorii.
Noile propuneri sunt necesare în această eră a internetului, care a schimbat radical modul în care consumatorii aleg pachetele turistice personalizate, în mare măsură apelând la rezervări online, mai degrabă decât din ofertele prestabilite ale agenţiilor turistice.
Astfel, atrag atenţia membrii Comisiei, turiştii din ziua de azi îşi conturează singuri pachetele online, optând pentru oferte de la un singur operator turistic sau de la mai mulţi, ceea ce îi pune adesea în situaţia de a nu şti cu exactitate care le sunt drepturile. De cealaltă parte, obligaţiile pe care le au prestatorii de servicii turistice nu sunt clar trasate.
Contracte anulate şi înainte de plecare
Astfel, pentru cumpărătorii de pachete tradiţionale, dar şi pentru cei care optează pentru pachete persoanlizate, propunerea prevede instituirea unor controale mai stricte în ceea ce priveşte vânzarea la suprapreţ, prin fixarea unui plafon de 10 % pentru majorările de preţuri. De asemenea, se doreşte introducerea obligaţiei de a transfera reducerile de preţuri în circumstanţe echivalente.
În cazul în care turistul doreşte să anuleze un contract, acesta va beneficia de o mai mare flexibilitate, având posibilitatea de a rezilia contractul înainte de plecare şi de a plăti organizatorului o compensaţie rezonabilă. De asemenea, turiştii vor putea anula gratuit contractul înainte de plecare în caz de dezastre naturale, tulburări civile sau situaţii grave similare la destinaţie care le-ar putea afecta concediul, de exemplu, atunci când ambasadele nu re