A treia editie a Fest’ASIA, desfasurata in sala Union a Cinematecii Romane, a reusit sa aduca, timp de citeva zile (1-8 iulie), Asiawood la Bucuresti. Dupa doua editii (din 2002 si 2004) desfasurate sub egida Institutului Francez, organizarea Festivalului de Film Asiatic a fost preluata de asociatia ESTE’N’EST a criticilor Laurentiu Bratan si Mihai Mitrica. Acestia intentioneaza sa transforme Fest’ASIA intr-un eveniment anual, in care, pe linga filme din Coreea de Sud, China, Hong Kong, Japonia, Singapore si Taiwan, sa poata fi vizionate si productii venind din India, Thailanda, Filipine, Malaezia, Indonezia si Vietnam, ba chiar din tari mai mici, precum Nepal, Bhutan si Sri Lanka. Anul acesta, festivalul a inclus 15 lungmetraje (inclusiv trei animatii) si 20 de scurtmetraje. Chiar si in lipsa numelor foarte mari, aceste filme – multe dintre ele premiate la festivaluri importante – au fost suficiente pentru ca spectatorii fideli sa isi poata forma o imagine adecvata asupra tendintelor actuale de la Asiawood.
Chinezii, intre propaganda si fantezie
Festivalul s-a deschis si s-a inchis cu cite un film chinezesc de anul trecut. Masina de lux de Wang Chao si Natura moarta de Jia Zhang-Ke sint, de fapt, doua coproductii (cu Franta si, respectiv, cu Hong Kong), premiate la mari festivaluri. Masina de lux a cistigat sectiunea „Un Certain Regard“ de la Cannes, intre doua editii adjudecate de cineasti romani (Cristi Puiu si Cristian Nemescu) si la concurenta cu filmul de debut al lui Catalin Mitulescu, in timp ce Natura moarta a fost surpriza ultimului festival de la Venetia, obtinind Leul de Aur. Principala calitate a amindurora mi se pare acuitatea observatiei sociale, ambii autori izbutind sa ofere o viziune autentica asupra vietii din China de azi. Desigur, diferentele sint mai mari decit asemanarile.
in Masina de lux, un dascal de tara (exi