Extrem de elegant şi de reţinut, ambasadorul României în Germania, Lazăr Comănescu, s-a ferit de întrebările care nu au legătură directă cu Germania, dar s-a arătat foarte entuziast când a venit vorba despre noua strategie a României pe axa Bucureşti-Berlin.
Ar putea fi criza economică o oportunitate în dezvoltarea relaţiilor cu Germania?
L.C.: Este deja, fiindcă succesul de anul trecut al industriei auto româneşti s-a datorat în mare parte pieţei germane, care, deşi s-a aflat în criză, prin programul de reînnoire a parcului auto, Dacia Renault a putut să vândă în Germania, într-un an în care Produsul Intern Brut al acestei ţări a scăzut cu peste 5 la sută, circa 100.000 de maşini.
Există şi alte tipuri de oportunităţi?
L.C.: Ar putea fi, pentru că anul acesta se estimează revenirea economiei germane la o creştere pozitivă de 1,5-2 la sută, ceea ce este semnificativ. Germania a fost şi este în continuare principalul partener comercial al României. În 2008 schimburile comerciale cu Germania au fost de aproape 16 miliarde de euro. Anul trecut a fost un recul, dar o dată cu ieşirea din criză perspectivele sunt optimiste. Să nu uităm că în România există în jur de 17.000 de firme cu capital majoritar german.
90 la sută din aceste firme au investit însă mai puţin de 50.000 de euro. Ce-ar trebui să facă România pentru a atrage mai mulţi investitori şi mai cu greutate?
L.C.: Există deja mari companii germane în România şi sunt câteva lucruri care pot şi ar trebui să se întâmple. De pildă în anii trecuţi băncile germane au fost mai puţin prezente.
Care ar fi explicaţia?
L.C.: În general, băncile germane au un mai mare grad de prudenţă. Acum există perspectiva ca bănci mari precum
Deutsche Bank, Commerzbank să dezvolte activităţi în România, ceea ce ar fi stimulator şi pentru firmele germane tentate de această zonă.
Cât