Organizatorii Târgului de carte de la Frankfurt au lansat, marţi, un apel public prin care au avertizat comunitatea internaţională în legătură cu dominaţia exercitată de marii distribuitori de pe internet, precum Amazon, pe piaţa de carte.
"Amazon, Google şi Apple sunt magicieni ai logisticii, dar nu sunt editori şi nu au pasiunea editării de carte", a declarat Jürgen Boos, directorul Târgului de carte de la Frankfurt, cu puţin timp înainte de deschiderea de marţi seară a evenimentului.
După părerea sa, aceste grupuri, impunându-şi standardele tehnologice, controlează nu doar piaţa, ci influenţează totodată alegerile clienţilor şi accesul la conţinuturile literare.
"Sunt maşini de fidelizare a clientelei, care domină nu doar comerţul online, ci şi suporturile de lectură, având astfel clienţii sub controlul lor", a adăugat Jürgen Boos, potrivit căruia diversitatea operelor editate necesită o gamă variată de "actori" pe această piaţă.
"Mijloacele tehnice sunt instrumente. Ele trebuie să fie utilizate pentru a servi oamenii şi nevoile lor, nu invers", a continuat el.
Editorii de carte nu sunt totuşi "paralizaţi de frică" şi se vor lupta pentru a inova la rândul lor, a adăugat Jürgen Boos.
Jürgen Boos spune că priveşte "Franţa ca pe un exemplu în multe domenii", după votul exprimat, săptămâna trecută, de deputaţii francezi, prin care aceştia au adoptat o propunere de lege care doreşte să interzică operatorilor de comerţ online, precum Amazon, cumularea gratuităţii taxei de transport cu reducerea autorizată de 5% în domeniul comerţului de carte. "Putem să învăţăm multe lucruri de la Franţa", a adăugat Boos.
"În trecut, am crezut că puteam să rămânem competitivi în faţa unei companii precum Amazon prin investiţii fiabile. De acum înainte avem cu adevărat nevoie să ne adaptăm dacă vrem să rămânem în cursă", a spus Gottfried Hon