La anul, vânzările de maşini noi vor înregistra o scădere de 11% comparativ cu regresul de 2% prognozat pentru 2009. Specialiştii spun că principala vină o poartă programele „Rabla“, care au „obişnuit“ clienţii de automobile cu reduceri substanţiale de preţuri. Anul viitor, vânzările de maşini noi din Europa ar putea ajunge la 11,8 milioane de unităţi, valoare apropiată de anii ’90, arată un studiu al companiei de cercetare JD Power.
Pentru 2009, compania prognozează vânzări de 13,29 milioane de autovehicule. Specialiştii de la JD Power spun că principala sursă a scăderii masive din 2010 va fi încetarea programelor de reînnoire a parcului auto, derulate pe principalele pieţe auto din Europa, precum Germania, Franţa sau Italia.
Stimulent artificial
Guvernele au stimulat oarecum artificial vânzările de autoturisme, oferind, în cazul Germaniei, prime de până la 2.500 de euro pentru maşina veche adusă la casat. Cei de la JD Power spun că sumele oferite de guverne sunt prea mari şi că dealerii şi constructorii de maşini nu beneficiază de astfel de sume pentru discounturi.
„Anul viitor piaţa de maşini noi din Europa se va contracta şi mai mult, pentru că recesiunea economică nu va trece, iar programul «Rabla» nu va mai exista“, consideră Jonathan Poskitt, analist la JD Power. „Franţa, Italia şi Spania au mai avut şi în trecut programe de înnoire a parcului auto, iar o continuare a acestora este posibilă“, susţine specialistul. Acesta este de părere că piaţa din Germania, cea mai mare din Europa, va face diferenţa, Poskitt fiind ferm convins că la nemţi programul „Rabla“ nu se va mai relua.
Prea mult bine strică
Succesul programului „Rabla“ va influenţa în mod negativ vânzările de anul viitor. Asta pentru că doritorii de maşini aşteaptă cam aceleaşi reduceri de preţ operate prin program