Indiferent ca sunt romani sau straini, executivii de top au luat anul acesta unele dintre cele mai grele decizii pentru businessurile si angajatii lor. Ce au invatat ? Ca nu trebuie sa faca estimari de business prea optimiste la inceputul unui an care se anunta dificil, ca isi pot pierde clientii la fel de repede precum i-au castigat, ca e momentul sa investeasca serios in angajati si sa ii pastreze pe cei mai buni. Ce ar schimba daca s-ar intoarce in timp, la inceputul lui ianuarie 2009?
Adaptabilitate a fost cuvantul de ordine din agenda managerilor de top din acest an, in care au fost nevoiti sa ia decizii de business pe o piata schimbata, unde datele s-au schimbat radical in raport cu anii trecuti.
"In cei trei ani de cand sunt in Romania, anul acesta sigur a fost cel mai dificil. Daca l-as numi «cel mai rau an», ar insemna ca toate actiunile pozitive si rezultatele obtinute in 2009 ar trebui sa fie uitate. Cu siguranta ca avem multe povesti de succes, de la imbunatatirea relatiilor cu clientii pana la imbunatatirea productivitatii angajatilor si reducerea fluctuatiei de personal", explica Michele Meoni, Chief Operating Officer (COO) in cadrul lantului hotelier Continental Hotels.
Meoni, care conduce operatiunile lantului hotelier cu afaceri de circa 27 mil. euro anul trecut, spune ca in 2009 a invatat cat de repede trebuie sa adapteze procesele companiei si modelul de business in perioade de criza. In opinia sa, acest lucru se poate face uneori prin anticiparea evolutiei economice si prin valorificarea oportunitatilor atat din perioadele economice de declin, cat si in cele de crestere economica.
Si Stephen Stead, CEO al producatorului de medicamente LaborMed Pharma, detinut de fondul de investitii Advent International, a invatat in 2009 ca forta evenimentelor externe poate avea consecinte majore in toate aspectele de business. El