Stalinism for all seasons. The political history of romanian communism este titlul cartii ce imi va aparea in curand fiindu-mi inspirata de piesa, apoi de filmul despre sir Thomas Moore, si este dedicata memoriei lui Ghita Ionescu. M-am gandit foarte mult cum se poate traduce. Se poate spune: "Stalinism oricand", "Stalinism in pofida a orice", dar in cazul de fata este vorba de Stalinism pentru eternitate. O istorie politica a comunismului romanesc. Istorie politica, nu economica, nu istorie a represiunii.
E foarte bine sa fie facut acest lucru, dar cred ca, metodologic, intelectual si cultural, anumite lucruri trebuie despartite. Stéphane Courtois, in Cartea neagra a comunismului, a pierdut, cred eu, mult din diferenta metodologica, foarte importanta, intre ceea ce a fost comunismul si cea ce a fost una din consecintele comunismului sau elementele componenete ale comunismului - anume, represiunea.
In introducerea cartii sale The Soviet Tragedy, Martin Malia, spunea foarte bine, ca: "diferenta intre primii crestini si comunisti este ca primii crestini stiau ca ei cred, iar comunistii credeau ca stiu". Din aceasta diferenta apar tiraniile seculare si tiraniile bazate pe certitudine. Paradigma mea in analiza comunismului romanesc este inainte de toate inspirata de conceptul "cultura politica", utilizat de Robert C. Tucker, autorul celei mai importante biografii a lui Stalin si unul dintre cei mai importanti politologi americani, profesor emerit la Universitatea Princeton. R.C. Tucker a lucrat folosind conceptul de "cultura politica" a bolsevismului, iar eu am incercat in analiza mea sa studiez conceptul de cultura politica a comunismului romanesc.
Care au fost valorile, simbolurile, care au fost continuitatile, respectiv rupturile in dezvoltarea acestei formatii? Care-i sunt originile si mai ales cine au fost personalitatile cele mai importante?