ECONOMIC Piata de electrocasnice a coborat la 560 de milioane de euro in 2004, adica a scazut cu 12-15 procente fata de anul trecut. Cel mai vandut produs ramane tot televizorul. DANIELA IVAN
STATISTICA. Doua din trei familii urbane au contractat credite pentru cumpararea de produse electrocasnice Explozia vanzarilor de electrocasnice din 2003 a fost urmata de o reducere a pietei in 2004. "Piata traditionala de electrocasnice s-a cifrat la 650 milioane de euro in 2003, in conditiile in care a cincea parte din aceaste vanzari au fost realizate in luna cadourilor", a declarat Marius Ghenea, presedintele Flanco International. In 2004, asteptarile marilor retail-eri nu au fost indreptatite, asa ca batalia dintre marile lanturi de electrocasnice s-a acutizat. Iar pentru decembrie se asteapta o ploaie de oferte care de care mai tentante, avand in vedere ca in ultima luna a anului se vinde cat in alte doua luni si jumatate.
CREDIT VERSUS BANII JOS. Din vanzarea din magazinele de electrocasnice, 70% sunt bunuri cumparate cu credit de consum. Insa analizele pietei de electrocasnice arata ca in viitorii 2-3 ani acest raport va ajunge 50% cu 50%. Pe masura ce Romania se va apropia de momentul aderarii la Uniunea Europeana, castigurile romanilor vor creste, iar achizitionarea unui produs cu plata in rate nu va mai renta, stiut fiind faptul ca pretul in rate este mai mare decat cel cash. In prezent, cele mai vandute produse sunt televizoarele, masinile de spalat si aragazele, spune directorul Flanco. El mai adauga ca in ultima luna vanzarile de computere le-au devansat pe cele de calculatoare, ca urmare a ajutorului pentru calculator pe care Guvernul l-a oferit familiilor sarace.
PROGNOZA. Studiile arata ca piata de electrocasnice are un mare potential de crestere, spune Ghenea. Un roman cheltuie 30-35 de euro/an pentru electrocasnice, in ti