Trei miniştri ai Transporturilor, Gheorghe Dobre (PD-L), Ludovic Orban (PNL) şi Radu Berceanu (PD-L), au avut pe mână în perioada 2005-2009 12,8 miliarde euro, dintre care peste jumătate, circa 7,2 miliarde euro, au fost alocate pentru investiţii în infrastructura de drumuri şi cale ferată, potrivit Mediafax.
"Rezultatul? Au fost construiţi doar 109 km de autostradă, iar calea ferată a fost neglijată, fiind reabilitată doar 5% din lungimea totală", scrie Ziarul Financiar într-o analiză publicată în ediţia de joi.
Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale a cheltuit în perioada 2005-2009 circa 7 miliarde euro pentru construcţia de autostrăzi, centuri ocolitoare şi reabilitarea de drumuri naţionale, însă rezultatele au fost sub aşteptările constructorilor.
Valoarea de 7 miliarde euro cuprinde lucrările de întreţinere, reparaţie, reabilitare, construcţie de drumuri şi autostrăzi, restul de 200 milioane euro fiind pentru investiţii în infrastructura de cale ferată.
Luând în calcul un preţ mediu de 10 milioane euro/km pentru autostrăzi, de 3 milioane euro pentru centuri ocolitoare şi de 600.000-700.000 euro/km de drum naţional reabilitat, ceea ce s-a finalizat în perioada 2005-2009 ar fi putut fi realizat cu doar 2 miliarde euro.
Chiar dacă rezultatele nu s-au văzut în numărul de kilometri de drumuri şi cale ferată reabilitaţi sau finalizaţi, cifrele de afaceri ale principalilor constructori de drumuri s-au dublat sau au crescut de 10 ori
în perioada 2005-2009.
Romstrade, deţinută de Nelu Iordache, Spedition UMB, deţinută de Dorinel Umbrărescu, sau firme străine precum Strabag (Austria) sau Bechtel (SUA) au înregistrat avansuri puternice ale business-urilor pe baza contractelor câştigate cu statul.
Constructorii consideră că s-a făcut risipă de bani în infrastructură pentru că multe din achiziţiile publice au plecat