Cam asta e ideea romanului Babylon Babies, de Maurice G. Dantec (Polirom, 2009, traducere din limba franceza si note de Rita Chirian, postfata de Alexandru Matei): Natiunea Cyborg. Dar pâna la idee...
Mai intâi am vazut filmul. Nu stiu de ce. Ca sa aflu despre ce e vorba (nu ma deranjeaza spoilerele, nu citesc o carte doar pentru a afla ce se intâmpla)? Ca sa ma lamuresc ca este destul de SF (stiind ca Polirom nu este - cel putin in declaratii - o editura fan SF)? Coperta reproduce un poster al filmului si e destul de clara partea cu sefeul...
Ei, si filmul mi-a parut excelent in primul sfert de ora, apoi s-a transformat intr-o productie de Hollywood, cam seaca, dar plina de efecte vizuale. Plus Vin Diesel (adica tot aia).
Apoi am citit cartea. Si prima impresie a fost ca, vizual, filmul e mai reusit. Evident, vizual! Ca doar de-aia e film. Ca doar de-aia e regizat de Mathieu Kassowitz. Decorurile (s-a filmat in Cehia, se vede clar ca sunt blocuri dintr-o tara ex-comunista), atunci când le vezi, au mai mult impact decât când ti le imaginezi.
In 2013 (romanul a fost publicat in 1999), doua tabere se lupta s-o pastreze sau sa puna mâna pe Marie Zorn, o tânara care transporta ceva, dar putini stiu ce. De o parte este Biserica neolitilor, care comanda transportul fetei in Canada, transport asigurat de Anton Gorski, un cap al mafiei siberiene, si Romanenko, un colonel rus, atasat la o ambasada din extremul orient rusesc, care are obiceiul sa simuleze luptele din zona intr-un joc numit Kriegspiel. Biserica ii mai are de partea ei pe bikerii Hell's Angels. Gruparea adversa este Templul de logologie, care vrea sa puna mâna pe Marie. In slujba lor sunt bikerii Rock Machines. Evident, incepe o urmarire transcontinentala si o lupta feroce pentru a intra in posesia "pachetului", adica Marie Zorn. In Canada mai apare o tabara, cei care isi spun Natiunea C