Tradiţia populară spune că, la începuturi, Sfântul Gheorghe şi Sfântul Dumitru au făcut o învoială ce trebuia respectată cu stricteţe. Conform înţelegerii, Sfântul Gheorghe aducea primăvara, căldura şi înfrunzea pădurile.
Sfântul Dumitru (celebrat în calendarul ortodox la data de 26 octombrie), dimpotrivă, venea cu frig, anunţa iarna şi golea copacii de frunze. De asemenea, cel care nu respecta întocmai învoiala urma să fie omorât de celălalt. În mod ciudat, primele patru zile ce urmează Sâmedrului sunt atât de calde şi frumoase, încât sunt cunoscute sub numele de "vara lui Sâmedru".
Pastoral
În calendarul pastoral, "Sfântul Dumitru este ziua soroacelor pentru slujbe şi felurite închirieri, încheiate cu şase luni în urmă, la Sângiorz. Învoielile noi aduc prilejuri de aldămaşuri şi de veselie". (Tudor Pamfile - "Sărbătorile la români"). Şi tot la Sâmedru, ciobanii obişnuiesc să fie cu băgare de seamă, ca să vadă cum va fi iarna. Aşa se face că ei merg la stână şi aşază pe jos un cojoc, chiar în mijlocul oilor. Dacă pe el se va aşeza o oaie neagră, atunci iarna va fi numai bună. În schimb, dacă acolo îşi va găsi culcuşul o oaie albă, atunci urmează o iarnă grea şi geroasă. Ca să le fie animalele apărate de furia lupilor, gospodarii se feresc să lucreze, să deretice şi chiar să pieptene lână.
Învoieli
Unele învoieli se încheie, altele de-abia încep. Ciobanii şi stăpânii de oi pun la cale locul de păşunat, cota de lapte şi preţul pentru fiecare oaie. Înainte vreme, la sfârşit de octombrie se tocmeau din nou servitorii, fiecare primindu-şi răsplata după cât de vrednici fuseseră. "Atunci când se tocmesc din nou servitori pe la diferite trebi boiereşti. Unii dintre cei vechi zic că li câineşte inima şi nu mai voiesc să slujească înainte tot la cel ce fusese. Şi de aceea se zice la ziua Sf. Dumitru Câinii Sumedrului." (Th. S