Teoria invatamintelor crizei este o discutie mai veche in managementul local, asa ca Wall-Street.ro si-a propus sa vada cum sunt aplicate efectiv intr-o companie. Discutam cu un tanar profesionist care a ajuns sa conduca o companie cu afaceri de peste 100 milioane euro.
Razvan Diratian a preluat conducerea Avon Romania si Moldova in 2009, cand criza economica nu mai era o noutate pentru nimeni. Despre aceasta perioada, Diratian spune ca a fost una extrem de buna pentru dezvoltarea sa personala. “Dificultatile cu care s-au confruntat toate companiile in aceea perioada au fost la nivelul maxim de dupa 1990. Am invatat multe”.
Ce a invatat si cum pune in practica conceptele “predate” de criza? “Am invatat sa pastrez directia strategica indiferent de evolutia economica si am reusit sa ne ferim de tentatia de a taia din resursele productive si sa realizam scaderi doar in zona cheltuielilor: zona administrativa, procese, renegocieri cu furnizori”. El considera, de asemenea, ca prioritatea numarul 1 a companiei este inovatia. “Strategia se construieste pe termen lung, nu pe termen scurt, in functie de o oportunitate care exista indiferent daca piata creste sau scade”. Prin aceasta orientare a reducerilor de cheltuieli catre zonele neproductive, nu doar ca s-au pastrat bugetele pentru cheltuielile productive, dar s-au si eliberat resurse pentru marketing si vanzari, singurele departamente in care Avon a crescut numarul de angajati in aceasta perioada.
Cum s-au redus costurile? Un exemplu de scadere a costurilor din Avon Romania, care aduce economii de circa 100.000 de dolari anual, este proiectul de reducere a consumului de hartie. Gestionarea mai buna a stocurilor, a inventarului sau a transporturilor sunt alte aspecte care ajuta compania. O alta arie in care s-a economisit este cea de conferinte si corporate travel, unde s-a redus costurile pri