Bernard Gwertzman, unul dintre cei mai apreciaţi experţi în materie de politică externă din Statele Unite, a vorbit pentru gândul despre campania prezidenţială americană, care intră joi în linie dreaptă odată cu prima din cele patru dezbateri, trei între Barack Obama şi Mitt Romney, una între candidaţii la vicepreşedinţie, Joe Biden, respectiv Paul Ryan. În ciuda cheltuielilor deosebit de mari pe publicitate electorală, această campanie prezidenţială nu are nimic „captivant”, iar candidaţii nu au reuşit să genereze entuziasm în rândul electoratului, consideră Bernard Gwertzman.
Actualmente Consulting Editor al Council on Foreign Relations, un think tank american de politică externă, Gwertzman a lucrat la New York Times între anii 1968-2002. Din 1995 şi până să plece la Council on Foreign Relations, în 2002, analistul a fost redactor-şef la divizia online a New York Times. Sub îndrumarea sa, Times a primit patru premii Pulitzer pentru subiecte internaţionale.
Bernard Gwertzman // Sursa: Council on Foreign Relations
În anii ’70, l-a însoţit pe fostul Secretar de Stat Henry Kissinger în tot Orientul Mijlociu. Europa nu i-a fost nici ea străină lui Gwertzman, el fiind şeful biroului New York Times din Moscova.
Ba mai mult, interesul pentru comunism şi lumea din spatele Cortinei de Fier l-a adus pe Bernard Gwertzman şi în România ceauşistă. “Am vizitat România de mai multe ori ca şi corespondent în perioada întunecată a anilor ’60 şi încă o dată, în anii ’80”, povesteşte analistul, care, în spiritul politeţii tipic americane, ne asigură că îşi aminteşte “cu drag” de aceste vizite în Republica Socialistă România.
Întorcându-ne în zilele noastre, discuţia despre Statele Unite şi campania electorală care are loc acolo de aproape un an (dacă luăm în calcul toată campania pentru alegerile primare ale republicanilor), Bernard Gwertzman