În ultimele luni, benzina în Statele Unite s-a ieftinit cu 42%, ca efect al scăderii dramatice a cotaţiilor ţiţeiului. În Romånia, însă, preţul la pompă al carburanţilor s-a redus cu doar circa 15%. Dacă la începutul lunii iulie barilul de ţiţei era cotat la 137 de dolari, săptămåna trecută la burse era afişat un preţ situat sub 60 de dolari, ceea ce reprezintă o ieftinire cu aproape 57%. În Statele Unite, unde există o concurenţă reală pe piaţa carburan�
În ultimele luni, benzina în Statele Unite s-a ieftinit cu 42%, ca efect al scăderii dramatice a cotaţiilor ţiţeiului. În Romånia, însă, preţul la pompă al carburanţilor s-a redus cu doar circa 15%.
Dacă la începutul lunii iulie barilul de ţiţei era cotat la 137 de dolari, săptămåna trecută la burse era afişat un preţ situat sub 60 de dolari, ceea ce reprezintă o ieftinire cu aproape 57%. În Statele Unite, unde există o concurenţă reală pe piaţa carburanţilor şi unde consumatorii reacţionează foarte ferm atunci cånd consideră că firmele abuzează de condiţiile pieţei, preţul la pompă al benzinei a scăzut de la 1,07 dolari pe litru, cåt era la mijlocul lunii iulie, pånă la nivelul de 0,6 dolari pe litru, în prima săptămånă a acestei luni.
În Romånia, însă, consumatorii nu simt în aceeaşi măsură ca americanii ieftinirea petrolului pe pieţele internaţionale. La Rompetrol, de exemplu, un litru de benzină Efix 95 costa, la începutul lunii iulie, 4,2 lei, pentru ca săptămåna trecută, preţul să ajungă la 3,58 lei pentru un litru, ceea ce înseamnă o ieftinire de numai 15%. O reducere similară se înregistrează şi la Lukoil, unde preţul unui litru de benzină Super Euroluk, de exemplu, a scăzut, în perioada de comparaţie, de la 4,5 lei la 3,8 lei. Situaţia din Romånia are mai multe explicaţii. În primul rånd, leul s-a depreciat în ultimele luni faţă de dolarul american. În al doilea rånd, pe piaţa autohton