După ce, în aprilie, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) a arătat că taxa de poluare care se aplică la prima înmatriculare în România a unui autovehicul descurajează importul şi punerea în circulaţie a vehiculelor de ocazie cumpărate în alte state membre UE, sute de persoane îşi cer în instanţă banii intraţi deja în conturile Administraţiilor Finanţelor Publice (AFP). Unii au câştigat deja, iar alţii aşteaptă hotărârea instanţelor, care au decis însă suspendarea proceselor.
Între timp, văzând că instanţele le dau dreptate celor care îşi cer banii înapoi, Ministerul Mediului dă din colţ în colţ şi încearcă pentru a nu se mai ştie câta oară să modifice legea pentru a fi în acord cu legislaţia europeană, mai ales că este obligat să suporte şi cheltuielile de judecată.
Taxa de poluare este ilegală
Secţia de Contencios Administrativ a Tribunalului Dolj, prima instanţă care judecă solicitările de restituire a taxei de poluare, are deja o practică unitară, admiţând toate cererile de acest fel după decizia CJUE. Potrivit reprezentanţilor Tribunalului Dolj, de la începutul anului şi până în prezent au fost înregistrate pe rolul instanţei peste 200 de astfel de acţiuni şi se aşteaptă ca numărul lor să crească în continuare.
La Curtea de Apel Craiova, instanţa care judecă recursurile împotriva hotărârilor date de Tribunalele Mehedinţi, Dolj, Olt sau Gorj, lucrurile sunt mai complicate în prezent. Curtea de Apel Craiova a admis până la decizia CJUE zeci de acţiuni în care se solicita AFP restituirea taxei de poluare plătite la prima înmatriculare a unui autovehicul second adus din statele UE, motivând că taxa de poluare, aşa cum a fost instituită de statul român, contravine normelor europene. De exemplu, în dosarul nr. 6831/101/2009, un severinean care a solicitat AFP returnarea a 3.340 de lei reprezentând plata taxei de poluare şi-a