Dacă prin oficializarea Codului de Bune Practici producătorii au câştigat o bătălie în lupta cu marile lanțuri internaționale de retail, aceasta nu înseamnă că au câştigat şi războiul. După ce retailerul Cora l-a dat afară din magazin pe producătorul de mezeluri Angst, producătorii se tem de o răzbunare a retailerilor care le-ar putea scoate marfa de pe rafturi.
Odată cu publicarea, în această toamnă, a Legii 321/2009, producătorii spun că noul act legislativ nu le-a picat tocmai bine retailerilor, care prin această lege nu mai au voie să perceapă taxe de listare a produselor.
Aşa că lanţuri de magazine ca Metro, Auchan, Cora sau Carrefour pot scoate marfa de pe rafturi a iniţiatorilor acestui proiect din motive... „comerciale".
Unul dintre furnizori deja a păţit-o: producătorul de mezeluri Angst a fost delistat din hipermarketurile Cora fără preaviz şi fără nicio explicaţie. Coincidenţă sau nu, directorul general al Angst, Sorin Minea, este şi preşedintele patronatului Romalimenta şi a fost unul dintre cei mai mari susţinători ai Codului de Bune Practici.
Competitorii din industria alimentară cred că la mijloc a fost vorba de o răzbunare şi se tem să nu păţească şi ei la fel ca Angst. „ Într-adevăr, Minea a fost vocea noastră, dar acum ce vor să-i facă? Să-l exorcizeze? Ne temem de faptul că oricând am putea s-o păţim şi noi la fel", declară Ovidiu Wencs, directorul general al Tabco Campofrio, unul dintre primii trei producători interni de mezeluri.
La fel de mult se teme şi Dorin Mateiu, directorul general al producătorului de mezeluri Elite Cugir.
„Relaţia cu hipermarketurile este foarte delicată şi, într-adevăr, ne este teamă să nu ni se întâmple şi nouă la fel", spune Mateiu. În cazul producătorului Angst, reţeaua Cora nu a dat nicio explicaţie, spunând doar că la mijloc a fost vorba de motive pur comerciale.
Retailerii: