Atunci cînd revista Dilema veche a anunţat introducerea abonamentului online, principala cerinţă a celor interesaţi să îl achite a fost aceea de a fi scutiţi de reclame. Sîntem mulţi, noi, cei din faţa calculatorului, pentru care cele 15 secunde de reclamă reprezintă o eternitate prăvălită între click-ul pe informaţia căutată şi răspunsul oferit de Internet. Odată instalaţi în faţa computerului, ştim bine ce vrem: viteză mare de descărcare, texte scurte, surse diverse şi complete etc.
DE ACELASI AUTOR Moş Crăciun cu ATV Scriitori cu corp No comment Un proiect curajosDar nerăbdarea noastră nu se manifestă doar în faţa unui desktop. La televizor, spre exemplu, producătorii ne ştiu agitaţia şi ne oferă emisiuni care au ori format de pastilă, ori de bol gata mestecat: programele sînt pline de comentarii, răspunsuri, „chestii amuzante sau şocante“, informaţii de ultimă oră, şi mai puţin de întrebări şi căutări; în talk-show-uri, rezistă doar cei cu replici rapide, cu certitudini imbatabile, cu ştiri de senzaţie; teme enorme sînt dezbătute cu ochii pe ceas, într-o inflaţie de soluţii, dar într-o totală precaritate a documentării serioase, profunde, eficiente. Editurile ştiu cît de grăbiţi sîntem şi fac efortul să trezească interesul cititorilor cu cărţi al căror număr de pagini să nu fie cu mult mai mare decît cel al revistelor. Psihologia, managementul, iubirea, credinţa, pedagogia sînt livrate, peste tot, în cafenele, librării, săli de training-uri, tîrguri şi expoziţii, în citate scurte din autori celebri sau sfaturi la minut. (Pe un site celebru al cadrelor didactice ţi se oferă posibilitatea să îţi construieşti planificarea în doar 15 minute!)
Răbdare, răgaz, reflecţie. Ne-am pierdut, în mare măsură, răbdarea de a căuta. Ne risipim scurtele răgazuri în activităţi bezmetice, de entertainment, care ne umplu viaţa cu poveşti senzaţionale, idei de-a gata,