Foto: Bogdan Iuraşcu / Jurnalul Naţional În ciuda crizei economice cu care ne confruntăm, românii au golit şi anul acesta rafturile magazinelor. Chiar dacă preţul cozonacilor şi al cărnii de miel a crescut cu 10%, respectiv 20% faţă de anul trecut, românii au avut şi anul acesta o masă îmbelşugată. Crescătorii autohtoni au scos la vânzare pe piaţa românească anul acesta circa 3 milioane de miei şi iezi. Preţul cărnii de miel a diferit de la o zonă la alta, în funcţie de cantitate şi de momentul în care este cumpărată carnea de miel.
Dacă anul trecut, la producător, carnea de miel în carcasă avea un preţ de 15,1 lei pe kilogram, anul acesta a fost cu 30% mai mare, din cauza costului ridicat al furajelor. Pentru mieii în viu, preţurile au crescut cu circa 20%, ajungând de la 9 lei anul trecut la 11 lei pe kilogram anul acesta, unii ciobani fiind hotărâţi să nu lase preţul mai jos de 15 lei pe kg în viu şi 25 de lei pe kg în carcasă. Dacă luăm în considerare că un miel tăiat a avut în jur de 15 kilograme, iar un kilogram de carne de miel a costat în medie 20 de lei, reiese că numai pentru friptura de miel românii au plătit peste 210 milioane de euro.
În această perioadă se vând de zece ori mai mulţi cozonaci şi pască decât într-o lună obişnuită din an, însă piaţa este în scădere, din cauza puterii diminuate de cumpărare a românilor. Circa 7,5 milioane de cozonaci au ajuns pe mesele românilor, o cantitate similară cu cea de anul trecut (7 milioane de bucăţi). „Preţul cozonacilor tradiţionali a fost, în medie, cu zece procente mai ridicat decât anul trecut, când cozonacii s-au vândut cu sume cuprinse între 4 şi 35 de lei, principala cauză fiind creşterea preţurilor la materiile prime. În această perioadă s-a observat o creştere a vânzărilor de mixuri pentru cozonaci, respectiv amestecuri de nucă, cacao, rahat, ceea ce arată că românii doresc tot m