La mai bine de jumatate de an de la aderarea la UE, piata autohtona de PR urmareste si dezvolta tendinte mai vechi: aparitia de noi jucatori, specializarea agentiilor pe diferite servicii de comunicare, desprinderea departamentelor de PR de companiile mama si transformarea lor in agentii specializate, afilierea la retele internationale, intarirea coeziunii breslei, profesionalizarea.
“Cred ca efectele aderarii pentru piata de PR din Romania sunt departe de a fi atat de spectaculoase cat s-ar astepta observatorii externi. Companiile romanesti care s-au pregatit pentru intrarea in Uniunea Europeana au inceput de ceva vreme sa comunice prin intermediul relatiilor publice, multinationalele aveau oricum cultura comunicarii”, ne-a declarat Sorana Savu, Senior Partner al agentiei de PR Premium Communication. “Atunci cand incepi un program de relatii publice onest si de durata, te bazezi pe un istoric factual de durata, nu decizi subit ca trebuie sa ai agentie de PR doar pentru ca de azi «suntem europeni»”, a adaugat Savu.
Relatiile publice genereaza o piata capricioasa – greu de estimat, greu de segmentat, imposibil de uniformizat. Piata de PR poate fi estimata doar pe anumite segmente, dintr-un tablou mozaicat. “Estimez ca suma cifrelor de afaceri ale agentiilor de PR si departamentelor de PR din agentiile de comunicare full-service se va situa in 2007 la peste 20 milioane euro”, a declarat Gabriela Lungu, Managing Partner al agentiei The Practice.
Dar problemele apar in insasi definirea pietei de PR, care poate fi apreciata ca fiind formata exclusiv din agentiile de PR sau din agentiile de PR plus departamentele de relatii publice din agentiile full service. Piata de PR ar putea include si ONG-urile sau departamentele din cadrul marilor companiii si institutii, care ruleaza, uneori fara sa apeleze la agentii, bugete de sute de mii de euro. Totodata, dep