România are printre cei mai ieftini carburanţi din Uniunea Europeană, dar accizele vor creşte substanţial în următorii 8 ani Preţurile carburanţilor comercializaţi pe piaţa locală
România are printre cei mai ieftini carburanţi din Uniunea Europeană, dar accizele vor creşte substanţial în următorii 8 ani
Preţurile carburanţilor comercializaţi pe piaţa locală ar putea să crească pe termen mediu, din cauza alinierii taxelor cu cele din statele Uniunii Europene (UE), apreciază reprezentanţii companiei Petrom. În România, jumătate din preţul carburanţilor este reprezentat de taxe, al căror nivel este mai mare decât în ţări turistice precum Grecia sau Spania, dar mai mic faţă de cel din Germania sau Franţa.
Unul dintre cele mai expuse produse pare a fi motorina. Parlamentul European a aprobat, în luna martie, o propunere a Comisiei Europene de creştere, până în 2015, a accizei minime pentru motorină, de 302 euro/1.000 de litri, până la nivelul celei pentru benzina fără plumb, de 359 euro/1.000 de litri.
România, Letonia, Lituania, Polonia şi Bulgaria vor avea posibilitatea să facă această aliniere până în 2016. "Ca parte a Uniunii Europene, pe termen mediu, în România s-ar putea să se facă o aliniere a taxelor la carburanţi, iar acest fapt va duce la o majorare a preţurilor", susţin oficialii Petrom, citaţi de Mediafax.
Acciza la motorină a crescut în România la începutul anului cu 5,6%, până la 274,62 euro, urmând să ajungă la 293,2 euro în 2010. Totodată, accizele la benzină vor continua să urce, de la 327,2 euro/1.000 litri în prezent la 348 euro în 2010.
Motorină ieftină, la bulgari şi moldoveni
Reprezentanţii companiei Rompetrol susţin că jumătate din preţul carburanţilor din România este reprezentat de taxe. Potrivit acestora, comparativ cu unele state membre ale blocului comunitar cu potenţial turistic ridicat, precum