Foto: Lucian Tudose / Agerpres Oficialii români se plâng că bugetul este gol şi se împrumută ba de la FMI, ba de la bănci, ba de la alţi finanţatori pentru a susţine funcţionarea instituţiilor statului. Preferă să îndatoreze generaţiile viitoare în loc să strângă impozitele şi taxele pe care marile companii de stat, dar şi private le au către bugetul de stat, bugetele de pensii sau sănătate.
Într-un singur an, în 2010, restanţele la bugetul de stat ale companiilor monitorizate prin acordul cu FMI au crescut cu 34% şi au ajuns la 6,86 miliarde de lei, circa 1,6 miliarde de euro. Suma este destul de mare, având în vedere că reprezintă o treime din defictul bugetar prevăzut pentru acest an.
Cel mai mare datornic a rămas Compania Naţională a Huilei, ale cărei datorii către bugetele statului au urcat cu 10% şi au ajuns la 4,13 miliarde de lei, aproape 1 miliard de euro. Pe locul doi este CFR SA, ale cărui datorii s-au triplat pe parcursul anului 2010. Şi CFR Marfă, Electrificare CFR şi CFR Călători au înregistrat, de asemenea, creşteri importante ale obligaţiilor restante anul trecut, astfel că în cazul Electrificare CFR datoriile au ajuns la 506 milioane de lei în 2010, cu 43% peste nivelul raportat în anul anterior. Un avans mai mare a fost înregistrat de CFR Călători, ale cărui restanţe au urcat de la 50 milioane de lei în 2009 la 80 milioane de lei la finele anului trecut. Obligaţiile neplătite la stat de CFR Marfă au crescut uşor de la 275 milioane de lei la 282 milioane de lei.
Însă nu numai firmele de stat nu-şi plătesc impozitele către stat. Pe primul loc în topul firmelor private cu datorii la stat este Galaxy Tobacco, deţinută de omul de afaceri Ioan Niculae, care are restanţe la buget de 919 milioane de lei. Un alt nume sonor aflat în topul restanţierilor este European Food, firmă deţinută de fraţii Micula, care datorează statului 79,84 mili