Incompetenţă şi abuz împotriva intereselor statului sunt cele două acuzaţii pe care directorul Regiei Autonome de Distribuţie şi Exploatare a Filmelor (RADEF), Marius Iuraşcu, la aduce ministrului Culturii, Daniel Barbu. Directorul RADEF susţine că noul Proiect de lege al descentalizării vizează trecerea sălilor de cinema sub autoritatea primăriilor locale. În fapt, este vorba de o afacere imobiliară.
“Ministerul Culturii a fost duşmanul pe faţă al RomâniaFilm. Actualul proiect nu urmăreşte descentalizarea, ci desfiinţarea cinematografelor”, spune Marius Iuraşcu. Dovada interesului potentaţilor locali sunt cererile primite la Ministerul Culturii prin care primăriile locale solicită să li se atribuie sălile. Interesul este cu atât mai mare cu cât spaţiile sunt amplasate în centrul localităţilor sau în aglomerări urbane. “Guvernul nu are bani să-i mulţumească pe aleşii locali şi a găsit această formă de a le satisface pretenţiile”, spune Iuraşcu.
Marius Iuraşcu declară că actualul ministru al Culturii a fost “prea afectat de ceea ce i s-a întâmplat în Centrul Istoric şi nu a acceptat completări sau modificări ale proiectului de lege”. Deşi nu vorbeşte de profit, directorul RADEF invocă faptul că filmul românesc va pierde orice şansă de a mai fi difuzat în cinematografe. De asemenea, el invocă şi Constituţia, declarând că românii nu vor mai avea acces la cultură, iar 200 de salariaţi vor rămâne pe drumuri.
Din palmeresul personal de conducere, Marius Iuraşcu se laudă cu modernizarea a 4 săli, care au costat 10% din costurile declarate de baronii locali, care au preluat câteva cinematografe pe actuala lege.
În prezent 33 de săli în 20 de oraşe au rămas în proprietatea publică a statului, iar din acestea s-ar putea face un lanţ de cinematografe. Până în 1990, în România existau 874 de cinematografe. Prin Legea 10 şi a IMM-urilor s-a pierdut aproap