Plata medicului de familie în funcţie de numărul de consultaţii, limitat însă după algoritmul 15 minute consultaţia/8 ore lucrate pe zi, n-a făcut decât să aglomereze sistemul de urgenţe din spitale. Această situaţie am semnalat-o săptămâna trecută, când relatam constatarea făcută de medicii de la Unitatea de Primire Urgenţe a Spitalului Judeţean, şi anume aceea că numărul pacienţilor a crescut în ultima vreme cu peste 50 pe zi, dintre care foarte puţini cu probleme de urgenţă.
Ieri, am vrut să vedem şi ce spun braşovenii. La ora 12.00, cel puţin şase pacienţi aşteptau să intre la UPU, iar alţi patru erau în consultaţie. Jumătate dintre cei de pe hol aveau probleme de competenţa medicului de familie. „Am preferat să-l aduc aici decât să stau ore întregi la medicul de familie, ca după aceea să-l trimită tot aici. Nu este o rezolvare medicul de familie. Haideţi să vă zic ce-am păţit: l-a programat telefonic pe data de 24 luna asta. Mi-a zis că nu are timp, că are foarte mulţi pacienţi”, ne-a spus o braşoveancă care venise cu tatăl ei la spital, întrucât acesta avea o criză.
„Am călcat azi dimineaţă strâmb, s-a umflat, a început să mă doară şi am venit aici să văd ce am. Nu e sclintit, nu e entorsă. E de natură reumatică - o artrită. Practic, m-a luat o criză de reumatism”, ne-a declarat un alt pacient care-şi aştepta rândul, la uşa Unităţii de Primire Urgenţe. Lângă el, o bătrânică, care trebuia să stea la coadă şi aici, după ce a stat cu orele la medicul de familie. „Sunt cardiacă şi mi-a crescut brusc tensiunea azi dimineaţă. Am fost la doctorul de familie şi-am aşteptat ca să intru, apoi m-a trimis aici”, ne-a declarat o pacientă cu hipertensiune, care abia mai putea să vorbească.
Doar 20-30% sunt urgenţe adevărate
Medicii se plâng că nu mai fac faţă la numărul mare de pacienţi, care prelungesc timpul de aşteptare a bolnavilor a căro