Luiz Moutinho, profesor de marketing la Universitatea Glasgow, Marea Britanie, consideră că presa tipărită nu va dispărea, aşa cum prognozează cele mai multe studii, dar va trebui să se reinventeze.
Prezent la Bucureşti pentru două zile, pentru a susţine un curs de marketing şi comunicare în cadrul proiectului Antreprenoriat şi Inovaţie în mass-media, Luiz Moutinho a acordat un scurt interviu pentru adevărul.ro.
Mass-media în general şi presa scrisă în particular au fost afectate masiv de criza economică. De ce credeţi că s-a întâmplat acest lucru?
Este o periodă foarte dificilă, pentru că ceea ce se întâmplă cu mediul economic este cu totul nou și nu are de-a face cu ceea ce am experiementat până acum. În privinţa presei, după părerea mea una dintre cauze este nivelul financiar, care este și va fi mai scăzut. Desigur că dacă nu ai capital suficient şi nu ai abonamente, dacă ai costuri fixe foarte mari, atunci nu ai cum să supravieţuieşti.
Cum poate ajuta marketingul la susţinerea unei afaceri de presă pe timpul crizei?
Cel mai important lucru pentru un ziar este chiar el, prin conţinutul său. Desigur că marketingul poate ajuta și sprijini, dar produsul în sine este cel mai important. Pentru un ziar este important ceea ce vor cititorii săi. Este crucial conţinutul ziarului, care trebuie să fie dinamic. Formatul este din nou foarte important, dar şi jurnaliştii trebuie să aibă o contribuţie majoră. Dacă ai un produs prost nu există o piaţă optimă în care să se vândă un asemenea produs. Însă, cel mai important lucru este partea editorială care trebuie să dea tonul.
Concret, ce ar trebui să facă jurnaliştii de presă scrisă pentru a-şi păstra cititorii?
Este foarte dificil pentru ziariştii de presă scrisă să ţină pasul cu televiziunile. În mod evident, chiar dacă ziarele au o reţea de corespon