Orădenii strâng semnături pentru salvarea Teatrului de Stat, care a fost împărţit în două instituţii de spectacol, română şi maghiară, printr-o hotărâre a Consiliului Judeţean Bihor, şi îi acuză pe edili de segregare etnică.
După 55 de ani de existenţă, Teatrul de Stat Oradea, instituţie formată din secţiile română şi maghiară de teatru dramatic, respectiv trupa „Iosif Vucan" şi trupa „Szigligeti Ede", a fost reorganizat de aleşii locali.
„O găselniţă politică"
Populaţia de ambe etnii s-a mobilizat şi a ţinut chiar un „priveghi" în faţa clădirii teatrului, aflată încă în renovare. „Dacă eşti orădean şi îţi pasă de teatrul tău, vino cu o lumânare aprinsă în faţa intrării principale a Teatrului de Stat. Trimite mai departe acest mesaj, ca un semn că nu ai uitat să fii liber", suna mesajul de mobilizare. Dacă orădenii de rând s-au declarat împotriva acestui proiect, invocând istoria de jumătate de secol a teatrului lor şi o tradiţie cosmopolită a oraşului, nu acelaşi lucru se poate spune despre unii dintre conducătorii instituţiei. De pildă, directorul trupei „Iosif Vucan", actorul Daniel Vulcu, cel care va fi conducătorul „Instituţiei de Spectacol" de limba română din localitate, consideră că această reorganizare este benefică, motivând că, în realitate, separarea dintre secţiile română şi maghiară ale Teatrului de Stat se făcuse, de fapt, mai demult: „Dacă dvs nu vă împăcaţi cu soţul, ce veţi face? Veţi decide să locuiţi în continuare împreună până veţi ajunge să vă urâţi sau veţi ajunge la concluzia că e mult mai bună o separare care să vă permită să rămâneţi în termeni buni pe mai departe?".
Vulcu a precizat însă că nu au fost niciodată înregistrate conflicte la nivelul colectivelor artistice, ci doar neînţelegeri de natură financiară şi administrativă: „Cum acum, în perioadă de criză, se poate pune oricând problema unor restructurări, dacă