Europarlamentarul Petru Luhan este exemplul de manager care a ales sa isi testeze experienta de administrator si de cealalta parte a baricadei, adica in mediul public. Dupa ce a lucrat ca director financiar in cadrul celei mai mari companii din Romania, Petrom, Luhan a ales sa gestioneze finantele judetului Suceava. Afla care sunt principalele diferente intre managementul privat si cel de stat.
Actualul europarlamentar a fost director financiar timp de aproape un an in cadrul Petrom (2007 - 2008), pentru ca imediat dupa sa devina administratorul public al judetului Suceava pentru o perioada similara. El a povestit pentru Wall-Street.ro care au fost principalele provocari ale pozitiei de manager public si diferentele fata de mediul privat.
Luhan recunoaste ca, odata ajuns in barca statului, mitul conform caruia in institutiile statului nu se lucreaza a fost spulberat."Am constatat ca activitatea este foarte vasta si responsabilitatea pe care o au managerii publici este de multe ori mult mai mare decat in mediul privat".
In plus, provocarile sunt mult mai mari cand conduci o institutie publica sau o anumita structura institutionala publica, deoarece este mult mai greu sa iti motivezi angajatii si nu poti implementa toate ideile inovatoare pe care le ai, din cauza procedurilor greoaie si lipsa banilor.
Diferentele intre managementul privat si cel public sunt foarte mari. "In timp ce in mediul privat totul este orientat catre obtinerea de profit, managementul de stat este orientat catre obiective ceva mai complexe".
Pe langa diferentele determinate de obiectul de activitate, trebuie sa ne gandim si la remuneratiile managerilor din privat, care sunt infinit mai mari decat ale celor din mediul public. Acest lucru atrage automat personal mult mai bine calificat.
In plus, in privat se beneficiaza de bugete mult mai consistente pent