"Periferic", debutul în lungmetraj al regizorului Bogdan George Apetri, cu Mimi Brănescu, Andi Vasluianu şi Ana Ularu pe post de anti-eroină, a avut parte de o primă vizionare la Locarno.
"E o muiere nesimţită pe de o parte şi una care face alegeri greşite de la un capăt la altul. Mi se pare ceva mult mai actual şi mai interesant decât vreo tragediană adusă în peisajul de acum al Bucureştilor, scuzele de Clitemnestra s-au cam dus", declara actriţa Ana Ularu într-un interviu realizat în perioada filmărilor la "Periferic".
Însă modul în care o joacă pe Matilda o umanizează ceva mai mult de atât. Are răbufniri violente de furie, dar nu un climax, resursele pentru aşa ceva s-au epuizat de ceva vreme, la fel ca acelea pentru evoluţie sau redempţiune.
Definiţia actriţei, de persoană "arsă înainte de vreme", se aplică şi se justifică în cazul Matildei, inclusiv diegetic şi la nivelul imaginii lui Marius Panduru. Asta nu înseamnă şi satisfacţia spectatorului. Dacă Apetri păcătuieşte prin ceva, atunci o face prin discreţie.
Subiecte cu miză socială
Matilda are la dispoziţie o zi de libertate pentru a participa la înmormântarea mamei, aproape împotriva dorinţei fratelui său (Andi Vasluianu) şi a soţiei acestuia (Ioana Flora), care o umilesc cu fiecare prilej. Apoi trece la reglatul conturilor cu fostul iubit şi peşte (Mimi Brănescu) şi la rezolvarea situaţiei fiului lor de 8 ani. De toate aceste acţiuni depinde garanţia libertăţii ei.
Situaţiile pe care le abordează Apetri şi Tudor Voican, pornind de la o povestire de Cristian Mungiu şi Ioana Uricaru, sunt din gama celor exilate la periferie, acelea pe care nu le vezi în fiecare zi, dar îţi ajung pe retină cu menţiunea "imagini şocante aici".
Iar regizorul procedează după reţeta din "4, 3, 2", dar schimbă dozajul - evenimentele dure din lungmetra