"Ceausescu credea ca toata lumea se uita la el. De fapt, se uitau la el doar cei care erau obligati sa se uite. In film e extraordinar ca ne infatiseaza aceasta ciudata lume, in care un mascat se uita la alte personaje mascate, care ii intorc privirea de masca. Este o lume de masti", a spus Sorin Alexandrescu, critic si istoric literar, despre filmul Autobiografia lui Nicolae Ceausescu, in cadrul unei intalniri care l-a avut ca invitat pe regizorul Andrei Ujica.
"Exista o anumita atitudine a romanilor mai putin fata de filmul Autobiografia lui Nicolae Ceausescu, mai degraba fata de personajul din film: o oroare totala, ideea ca e un trecut la care nu trebuie sa ne intoarcem, nici macar vizual. Tot noul val cinematografic romanesc porneste din acea lume dementa ceausista si sunt reactii la acea lume, dar Andrei Ujica e primul care vine cu un film de aceasta factura si prezinta faptele".
Cum este construit filmul
"Fragmentele din documentare fac un documentar? Nu, de aceea cred ca tocmai aici este saltul extraordinar pe care il face filmul, de la tesatoria de fapte. Este lumea cum a vazut-o Ceausescu, dar asta nu inseamna ca este lumea din timpul lui Ceausescu. Cum a vazut-o el? Prin parbrizul masinilor, prin elicopter... Ceausescu credea ca toata lumea se uita la el. De fapt, se uitau la el doar cei care erau obligati sa se uite. In film e extraordinar ca ne infatiseaza aceasta ciudata lume, in care un mascat se uita la alte personaje mascate, care ii intorc privirea de masca. Este o lume de masti.
Aceasta privire in oglinda este campul din care iese o oroare. Pentru ca nimeni nu putea sa il infrunte sau sa intoarca privirea. Singurul care il infrunta este Parvulescu, in celebrul Congres al XII-lea al PCR. Este insa fluierat, injurat de toata lumea, el ramane drept, cu o demnitate extraordinara, apoi dispare in fundal. Fil