Deşi presa în general – scrisă, vorbită sau văzută – a primit lovituri dure de-a lungul anilor de criză, în special după alegerile prezidenţiale din 2009, situaţia sa s-a agravat, pe fond, de-a lungul ultimului an.
Cel mai spectaculos eveniment îl reprezintă dezintegrarea “imperiului media” construit de Sorin Ovidiu Vântu. Cu două arestări la activ şi cu perspectiva dezastrului provocat de repunerea pe tapet a dosarului FNI, omul de afaceri a scăpat complet din mână iţele afacerii. Mai întâi a făcut o tranzacţie dubioasă cu mini-mogulul Ghiţă de la Ploieşti, care în stilul caracteristic al întreprinzătorului român a încercat să-şi treacă în propriul patrimoniu o afacere căreia-i asigura doar managementul. Disputa dintre cei doi s-a tranşat în mod neaşteptat: Schwarzenberg a preluat activul “viu”, lăsându-l pe Ghiţă cu câţiva oameni şi cu o siglă imposibil de impus pe piaţă. Ambele televiziuni rezultate din schisma “Realităţii” au pierdut teren şi audienţă, făcând Antena 3 scăpată în câştigător pe intervalul segmentului de ştiri. Fără Realitatea, cu un Money Channel în căutare de finanţare şi cu “Caţavencu” scos la licitaţie de ANAF, Vântu a rămas deja o amintire în frământatul sector media.
Al doilea eşec major al anului vine dinspre holdingul celui mai bogat român: Dinu Patriciu. Succesul tranzacţiei cu “Rompetrol” se consumă în rateurile în serie înregistrate în domeniile în care acesta şi-a băgat o parte din bani. Dacă ambiţiosul proiect “MIC.RO” este deja la pământ, Holdingul Adevărul parcurge o lentă implozie. De la tiraje de peste 200.000 exemplare – e drept, ajutate de cărţi şi cadouri – cel mai ambiţios cotidian a pierdut, pe rând, ediţiile regionale, cele de week-end-uri, suplimentele, rămânând sub nivelul – record (invers) de 30.000 exemplare, tipărite pe la alte tipografii – cea proprie nemaireuşind să plătească datoriile la hârtie. Grevat de f