Extremiştii islamişti au descoperit un nou front, mult mai uşor de cucerit din spatele pseudonimelor, care le garantează expunere maximă şi interacţiune cu potenţiali recruţi.
Liderii grupărilor teroriste au demonstrat în ultimii ani că ştiu să folosească instrumente precum internetul şi forumurile pentru a a-şi disemina mesajele de propagandă şi, de multe ori, pentru a arunca piste false autorităţilor care nu-şi permit să le ignore. Însă în ultimele luni s-a putut observa o „creştere dramatică” a prezenţei militanţilor jihadişti pe reţelele de socializare, o „armă” relativ nouă în arsenalele grupărilor teroriste.
La începutul anului, gruparea somaleză Shebab, afiliată al-Qaeda, a postat pe Twitter două fotografii cu trupul neînsufleţit al unui soldat francez „care a murit din cauza rănilor suferite în timpul luptei”, deşi medicii „Shebab au făcut tot posibilul pentru a-l salva”.
Grupările din zona Afganistan-Pakistan se confruntă cu autorităţile pe aceeaşi reţea de socializare. Tot Twitterul a fost ales şi de ramura al-Qaeda din Magrebul islamic, care şi-a deschis conturi prin care comunică în arabă, engleză şi franceză.
Instagram şi Jihagram
După Twitter, se pare că următoarea platformă pe care jihadiştii învaţă s-o folosească în numele „războiului sfânt” este Instagram, o reţea al cărui succes se datorează opţiunii de a publica rapid, în timp real chiar, fotografii. Cel puţin aşa reiese din studiile realizate de Memri, un institut israelian de cercetători.
Pe Instagram, cercetătorii israelieni au găsit numeroase conturi deschise pentru glorificarea fondatorului al-Qaeda, Osama bin Laden, precum şi pentru Anwar al-Awlaki, fostul lider al reţelei din Peninsula Arabică a al-Qaeda (AQAP), ucis de forţele americane într-un atac cu drone, şi pentru Yahia al-Libi, fost număr doi în ierarhia grupăr