Florin Ciubotaru, unul dintre piloţii care a primit ordin să survoleze peste fabricile din Braşov: „Începând de la Mecanica Codlea şi terminând cu Electroprecizia Săcele, trebuia să vedem ce se întâmplă în curtea acestor întreprinderi, dacă sunt grupări prin oraş, dacă apar tot felul de oameni”.
Foştii angajaţi ai fabricii de avioane ICA Ghimbav s-au întâlnit pentru a comemora şi a-şi reaminti momentele de nebunie petrecute în urmă 22 ani, în ziua de 21 decembrie. Atunci, după ce revoluţia începuse la Timişoara, angajaţii fabricii de avioane erau ochi şi urechi pe radio şi televizor, pentru a asculta veşti din ţară. Ceea ce au auzit le-a insuflat curajul să iasă în stradă şi să se alăture revoltei. Câţiva au lăsat lucrul şi au ieşit din secţii, încercând să-i cheme şi pe restul, prin pornirea sirenei care suna când angajaţii intrau şi ieşeau din fabrică. „Am ieşit cu un coleg din secţie. Am văzut că la toţi le e teamă şi ne-am adus aminte că avem şi o sirenă care sună la intrare şi ieşire. Am zis: hai să tragem sirena că poate oamenii au curaj. Am sunat sirena, într-adevăr, oamenii au avut curaj după ce s-a auzit sirena sunând circa un sfert de oră”, a declarat Aurel Amălinei, fost lăcătuş la ICA Ghimbav.
Obstacol peste Ghimbăşel
În jurul prânzului, câteva sute de angajaţi erau pregătiţi să meargă să ceară socoteala autorităţilor. Pe 21 decembrie 1989, aproape 400 de angajaţi au ieşit pe această poartă pentru a se îndrepta către Judeţeana de Partid. Poarta era păzită de corpul de gardă al uzinei. Paznicii i-au lăsat să treacă pe manifestanţi. „Toată lumea se gândea de cine o să fim întâmpinaţi şi dacă ni se va întâmpla ceva. A fost greu, cu peripeţii, dar iată că după 22 de ani putem vorbi mai detaşaţi despre asta”, ne spune Ioan Demi.
Primul obstacol le-a fost pus în drum la podul care trece pe lângă pârâul Ghimbăşel, unde au f