Gigantii japonezi au dominat intr-o perioada industria de electronice din toata lumea. Astazi, Sony, Panasonic sau Sharp se lupta pe o piata in care sud-coreenii sau americanii isi disputa suprematia. Dar ce s-a intamplat mai exact si unde s-a produs declicul?
Cine isi doreste cu adevarat sa afle ce s-a intamplat cu gigantii japonezi nu trebuie decat sa faca o plimbare cu metroul din capitala Japoniei.
Reteaua de transport subteran din Tokyo este complet echipata cu receptie de date pentru internet (3G). Chiar si asa, legislatia japoneza nu permite convorbirile telefonice in mijloacele de transport comun, locuitorii orasului rezumandu-se in acest fel doar la a trimite mesaje text sau la a face browsing web.
Dar ce dispozitive folosesc acestia pentru a naviga pe Internet? Un studiu recent desfasurat in capitala Japoniei arata ca un procent de peste 80% dintre utilizatorii de dispozitive mobile foloseau Apple iPhone, ceea ce pentru o tara unde nume grele din domeniu si totodata producatori de astfel de echipamente este o statistica deloc pozitiva.
Daca in urma cu cativa ani aceeasi imagine din reteaua de transport subteran a Tokyo afisa oameni care ascultau muzica la celebrul Sony Walkman, astazi americanii de la Apple – prin dispozitivele lansate sau coreenii de la Samsung au inlocuit cu totul peisajul, chiar si pe teritoriul grupului japonez.
Unde s-a produs declicul: concurenta si revolutia digitala
Gigantii japonezi au fost depasiti de revolutia digitala, este de parere economistul Gerhard Fasol, citat de BBC.
Companiile japoneze, spune el, s-au dezvoltat si au capatat un renume in special datorita complexitatii tehnologiilor si produselor pe care le realizau – precum televizoarele color, radiourile, playerele muzicale, frigidere sau masini de spalat. Chiar daca toate aceste produse aveau in cea mai mare parte a lor